Det fanns tjejgrupper också.

Jag fängslades igen av Hans Sidéns bok om sextiotalspopen i Göteborg, som jag berörde i mitt förra inlägg, och förstås min ungdomstid i staden. Jag har då och då i bloggen återvänt till tiden och staden men känner att jag, med vissa undantag, glömt bort tjejer och tjejgrupper. Det ska man inte, eftersom de, om än kortlivade, bidrog både till musiken och kanske tydligast blev en del av den rörelse som gav flickor en ny plats i rampljuset. Vi hade förstås schlagerflickorna från femtiotalet, men dessa hade, återigen med vissa undantag, intagit en mer traditionell roll och upplevdes väl inte som särskilt rebelliska eller deltagare i den ungdomskultur som sextiotalet danade. Ett av undantagen måste emellertid få sin plats här innan vi går vidare.
https://www.youtube.com/watch?v=ECCIF55U-gU
Hur revolutionerande detta upplevdes då blir svårt att förklara för dagens ungdomar som har en mer självklar inställning till jämställdhet. Lill-Babs var långt ifrån hemvävd och långt ifrån femtiotalets kvinnonorm.
Trion MAK Les Soers var en Göteborgstrio, systrarna Karin och Margareta Hamrefors och deras kompis Agneta Wigforss som jobbade som servitriser en sommar på Rondo, legendariska musikklubb, och upptäcktes av den minst lika legendariske kapellmästaren Ronnie Hartley när de sjöng på sina raster. I källaren därför att akustiken var så bra! Efter några vokalisttävlingar (utan att vinna någon) blev de ändå uppmärksammade av skivbolagsrepresentanter och det blev lyften som tog dem både till Ryssland och Tyskland. Och förstås klubbarna i Göteborg. Snäll vispop, men ändå en del av den revolutionerande popvågen. Här en låt som anpassats till deras ambitioner på den tyska marknaden.
https://www.youtube.com/watch?v=19bempwoejk
Inspirationen till de svenska flickorna hämtades förstås utifrån. Denna, lite bortglömda grupp, kom att betyda mycket för tjejer som ville starta band. Det vanliga var ju en sångerska eller sångerskor, men Goldies grupp visade också att tjejer kunde spela. Och spela bra.
https://www.youtube.com/watch?v=lsoXZMuoUp4
Den som blev den största stjärnan i Göteborg och därmed också den största inspirationen var förstås Doris Svensson. Det är omöjligt att gå förbi henne även om jag nämnt henne i tidigare inlägg. Hon var en skicklig basist, men bäst för hennes särpräglade röst som gav henne många hits. Såhär tuff kunde hon låta.
https://www.youtube.com/watch?v=ze1VIPmORnA
Nackatjejen Bodil Eleanor Olsson tillhör också den svenska sångerskor som överlevt tidens tand. Hennes röst och inlevelse liknade mycket den senare kommande Suzi Quatro.
https://www.youtube.com/watch?v=idXpkatyPRs
Tyvärr är det ont om inspelningar från de mindre framgångsrika tjejerna, men the search goes on. I´ll be back.
Lars