Minns du Al Stewart?

 

Det finns grupper och artister som man kommer ihåg, så där lite i skymundan. Det står en eller ett par plattor i samlingen och samlar damm. Man tänker på dom ibland. Men det finns också artister och grupper som man nästan hoppar till lite när man hittar dom bland skivorna.

 

Al Stewart hör till den kategorin. Jag gissar att du som läser kommer inte heller riktigt ihåg om du minns honom. Jag upptäckte ett par LP med honom och minns en riktigt bra låt som jag hade på ett rullband. Måste ha varit ”Pop 69”. Om jag rätt minns var det sista året som serien ”Pop 63-9” sändes i P3. Signaturen var Inledningen på Beatles It´s All Too Much vill jag komma ihåg. Kan det ha varit Kaj Kindvall som redan då var inne i studion?? Vad jag säkert mindes var låten In Brooklyn.

 

(178) In Brooklyn - YouTube

 

Man kan undra varför detta inte blev en hit. Svaret är enkelt: Den gavs aldrig ut som singel! Typiskt de duktiga i SR som hade vett att spela den

 

Den var från Als andra LP, den fina Love Chronicles som kom 1969. Jimmy Page och Richard Thompson spelar på den. Titellåten är ett långt epos på 18 minuter som kanske inte riktigt passar här. Men plattas andra sida börjar med en annan mysig låt.

 

(178) You Should Have Listened to Al - YouTube

 

Al (eg Alister Ian) Stewart föddes 1945 i Skottland men flyttade tidigt till England där han LP-debuterade 1967. Han delade lägenhet med självaste Paul Simon när denne besökte landet innan han slog igenom. Wikipedia berättar också att han kände Yoko Ono innan John (Tänk OM det hade blivit något där, då hade pophistorien blivit annorlunda – kanske ännu bättre rent av???)

 

Nej, det gick inte direkt spikrakt uppåt på listorna för Al men han kämpade på. Han det gör faktiskt det ännu med numera 19 LP på meritlistan, den senaste 2009. Det som räknas som hans största tid var ett par år i sjuttiotalets mitt när han gjorde de sköna LP-skivorna Modern Times och Year of the Cat. Ok, det är utanför bloggens tidsram men det är samma kille.

 

Titellåten från den andra av dessa LP är en riktig pärla

 

(178) Al Stewart - Year of the Cat (Official Audio) - YouTube

 

Den kom på åttondeplats i USA. England smög den bara in till 31 plats. faktiskt Stewarts enda låt på Englandslistan. Konstigt. Al kom 7a i USA med en låt från nästa LP. För att göra bilden av honom mer komplett tar vi med

 

(178) Al Stewart - Time Passages (Official Audio) - YouTube

 

Som sagt, Al Stewart har inte lagt av trots att pensionsåldern uppnåddes för många år sedan. Så sent som förra året turnerade han i hemlandet.

 

I min värld är han ännu en av de där många någonstans i pophistoriens marginal som är kul att återupptäcka. Just dessa udda namn gör historien så fantastisk. Det lönar sig att leta även mindre lända hjältar!

 

Per


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0