Summertime!

 

Tittar på en fin dokumentär om Janis Joplin. När hon gör sin, minst sagt explosiva, version av Summertime tittar jag ut genom fönstret. Där pågår en sommar som verkar slå olika rekord, en rejäl torkperiod och sedan mer regn över Uppsala på en dag än vad det kom på tre månader  förra sommaren.

 

Men visst är det en härlig tid. Vi har skrivit många sommarinlägg på denna blogg under våra snart 10 år. Vi har duellerat, Lars och jag, om den bästa sommarlåten. Men jag tror inte att vi har skrivit om låten som så många gånger sjungits av olika artister. Den som har den där titeln som inte kan överträffas, Sommartid. Janis satte sin prägel på den med den äran. Det finns flera live-inspelningar med Janis men jag väljer skivversionen med Big Brother & the Holdin company, en grupp vars flummiga blues var perfekt inramning till hennes, minst sagt personliga, sång.

 

https://www.youtube.com/watch?v=w-WxWv5RgEc 

 

Redan i tidiga tonåren kom Summertime in i skivsamlingen genom favoriterna Zombies. Knappt hade deras första LP kommit ut innan jag lade beslag på den. Redan på andra spåret kommer deras mycket personliga, alldeles ljuvliga inspelning. You tube-klippet bjuder på fina sommarbilder också.

 

https://www.youtube.com/watch?v=D7J4YWrZa80

 

Nu snackar vi ju inte om en typisk sextiotalslåt. Därför ser det ganska tomt ut när jag kollar hitsen på den tiden. Bara en enda inspelning dyker upp. Billy Stewart hade några hits i USA och kom 10a 1966 med låten. En, minst sagt, originell version som jag tror att vi minns just därför. Definitivt kul och riktigt bra!

 

https://www.youtube.com/watch?v=kTVQ4czdUn0

 

Att Sam Cooke skulle göra låten är inte alls konstigt. Han gjorde ju många inspelningar som kan etiketteras schlager även om hans underbara röst alltid satte sig prägel på resultatet. Här bevisas det eftertryckligt. Han spelade in den redan på sin första LP 1957 och gav ut den två år senare som singel.

 

https://www.youtube.com/watch?v=2K-Qc33HFpE

 

En bra låt är en bra låt är en bra låt, som det heter. Så låt mig gå utanför denna bloggs vanliga avgränsning och spela den första inspelningen av Summertime från 1936. Även den som inte fångats av jazzen kan knappast motstå Billie Holidays unika vokalkonst. Slår hon Janis? Samma nivå i alla fall. Minst.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ysow1wXWyvE

 

Avslutningen blir ännu en gammal hjälte och den säkerligen färskaste inspelning denna blogg någonsin presenterat. Det var nämligen så sent som 2016 som den gamle – jo, verkligen – veteranen Willie Nelson gav ut en hel platta med låtar av Gershwin. Denne man besitter en av de mest härliga röster jag hört. Nu är han lite sliten med ålderns rätt men ändå: Käre läsare och lyssnare: luta dig lugnt tillbaka i lyssnarsoffan och erkänn är gammal är äldst!

 

https://www.youtube.com/watch?v=L5xafQXg1yI 

 

Nu är det augusti. Hösten kommer så småningom. Ingen årstid att besjunga, eller???

Per


Kommentarer
Postat av: Lars

Det är ett riktigt tufft race, Per, riktigt tufft. Men efter att ha lyssnat på ditt låtval och lite mer så måste jag säga att det för min del är jämnt skägg mellan Billie och Ella. Där tycker jag man hör sydstatsblues så klart även om Zombies för min del väckte intresset för låten. Tufft race.

2018-08-10 @ 16:28:26
Postat av: Per

Tog inte med Ella för det skulle bli väl mkt jazz i inlägget. Men håller med dig, tufft race.

2018-08-11 @ 16:27:27
Postat av: Peter Lindberg

Många olika tolkningar av en härlig låt. Alla årstider går säkert att besjunga. Alla årstider har ju sin egen tjusning.

2018-08-12 @ 16:10:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0