1959 till 1961

 

I detta inlägg fortsätter jag att kommentera boken ”Rock dag för dag” som har en lista över Årets artist/grupp som jag inledde för fjorton dagar sedan. Vi slutade senast med Cliff Richard 1958 och här kommer följaktligen bokens förslag för de följande fyra åren.

!959

Man kan undra vad denne artist utvecklats till om det inte varit för den olycksaliga dagen den 3 februari 1959 som satte stopp för denne artist korta, men lysande karriär. Buddy Holly var, liksom så många amerikanska artister, påverkad av många musikstilar. Hans musikaliska bana inleddes med pianolektioner men han bytte snart till banjo och steel-guitar influerad av hillbilly och blue-grass. Hans första kända inspelning gjordes på familjens bandspelare och avslöjade hans böjelse också för country. Låten var ”Footsteps in the snow”, en Bill Monroe-låt.

Buddys talang upptäcktes, sägs det, vid en konsert i hemstaden då han och hans mannar var förband till Bill Haley. Detta ledde till Decca och en lång rad hits som i sin tur blev inspirationskällor för många av sextiotalets popstjärnor. Hans första inspelning blev ”Blue days – black nights” med ett redan utmejslat Buddy-sound.

https://www.youtube.com/watch?v=qJK_RReJl2U

1960

Här gör boken ett litet ologiskt hopp från artist/grupp-temat och gör Tamla Motown till årets, vad det nu blir. Men inte mig emot, någonstans måste de väl med när man talar om vad som är betydelsefullt. En av sextiotalets populärmusiks finaste effekter var den att den kom att överbrygga många av de rasgränser som var så tydliga vid den tiden, särskilt i USA. Populärmusiken blev både ett gemensamt språk och en mötesplats för unga människor ur olika etniska grupper. Berry Gordy jr kom att starkt bidra till detta när han skapade en fantastisk plattform för svarta artister på deras egna villkor. Jag är definitivt nöjd med det ologiska språng boken gör och har bara svårt att välja en representativ låt. Att tala om Tamla som en ”stil” har jag alltid känt mig tveksam till eftersom musiken spänner över så många stilar, från Do wop, via r&b till ren popschlager. ”Reet petite” var mycket betydelsefull men jag tar nog deras första miljonsäljare (rätta mig om jag minns fel) som kom just 1960.

https://www.youtube.com/watch?v=AQGXa3FiXKM

1961

Javisst blev det dags för Chubby Checkers och twisten! Ernest Evans, som han hette, upptäcktes egentligen därför att han var så skicklig på att imitera rockstjärnor och det var Tv-producenten Dick Clark som såg talangen bakom imitationerna. Det var Dicks fru, Bobbie, som föreslog namnet Chubby Checkers som en blinkning till Fats Domino som var en av de artister Chubby härmade. Den danshysteri som han skapade behöver väl inga kommentarer och inte behöver väl hans största hits spelas igen, så därför blir det en av hans tidigare låter, mindre hörd.

https://www.youtube.com/watch?v=XTwqSiwB8YM

1962

Detta blir Bob Dylans år. Hans första och självbetitlade LP kom detta år. Nuff´said. Dylans betydelse behöver inte utvecklas mer, den är lika självklar som solen. Från hans första LP:

https://www.youtube.com/watch?v=ub0Dtbfy0Ko

Lars


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0