Från skivbacken – första skivan!

När Lars för ett par veckor sedan dök ner i sin skivback och hittade en Stones EP slog det mig  att man aldrig nuförtiden lyssnar på sina 7-tummare och att det är ju en del godis man missar alldeles i onödan.

 

Som t ex mitt livs allra första skiva. Nej, inte den bästa men den första och därför innehavare av evig hedersplats i samlingen. Den var den 13 september 1963 som jag tog två rulltrappor – de var en spännande nyhet då, faktiskt – upp till översta våningen på Domus i Umeå. Där uppe huserade Stanley som svarade för varuhusets skivavdelning. Stanley skulle snart överta legendariska Burmans musik och driva den i många år. Affären finns kvar.

 

Den här höstdagen bar jag förväntansfullt omsorgsfullt sparade pengar i fickan med målet att äntligen bli ägare till en EGEN skiva som jag skulle få spela på syrrans plastgrammofon. Vid tidigare besök hade jag valt ut målet för inköpet: The Spotnicks var favoritgruppen för dagen och omslaget på EPn ”On the Air” var lockande, det är det ni ser här ovan. På baksidan läser vi – på svenska förstås – om det beröm Spotnicks fått när de var i England i september 1962 och att de båda skivorna gruppen släppt ”gått upp på Englöands alla –hitlistor, VILKET TIDIGARE ALDRIG INTRÄFFAT MED EN HELSVENSK INSPELNING.” Stora bokstäver, Oj! så stolta vi var.

 

Musiken då? A-sidan börjar lite trevande men kommer snart i gång i Highflying Scotsman.

 https://www.youtube.com/watch?v=9zeZiRnB9GE 

 

Sedan blir det bättre med Bo Vinbergs egenThundernest

 https://www.youtube.com/watch?v=Yf75d5i4hSU 

Den riktiga pärlan på plattan kommer när man vänder på den, jag älskar fortfarande Moonshot

 https://www.youtube.com/watch?v=TUwsbN-D_hM

Plattan avslutas lite snopet svagt med Happy Henriks polka. Spotnicks gjorde ju pop av svensk folkmusik på ofta bra sätt. Detta duger väl men blev aldrig någon favorit.

 https://www.youtube.com/watch?v=RpB_Z1zmw-E

Samlingen kom snart att utökas – fördubblas! – med singeln Hava Nagila. Spotnicks största hit i England, 13e plats. Vi spelar den också när vi håller på.

 https://www.youtube.com/watch?v=XOWhSCgM1fc 

Minnen, javisst men också musik som håller. Missa inte länkarna!

 

Per

 

Kommentarer
Postat av: Leif Eriksson

När kom "Last date"? Det är den första skiva jag minns med Spotnicks och jag kommer så länge jag lever att förknippa den med en lägenhet på Salagatan där en av mina kusiner bodde på tidigt 60-tal. Tänk vad musik triggar igång minnen man för länge sedan trodde var bortglömda.

2017-02-11 @ 10:48:41
Postat av: Per

Leif: Jag minns inte, singeln pryder min samling. En underbar låt. Gissar 62-63./Per

2017-02-11 @ 17:14:07
Postat av: Peter Lindberg

Jag hade förmånen att se Spotnicks Live i Lycksele för drygt 3 år sedan. Bosse W och Bob L fanns på plats. Riktigt bra tycker jag det var, även om Winberg såg rätt trött ut. Hans spel funkade perfekt i de lugnare låtarna. I de mer ösiga hade de en yngre killa som tog hand om "frontandet".

2017-02-12 @ 15:54:27
Postat av: Lars

Första kärleken. Första skivan. U never forget. Just denna låt minns jag från en nyårsafton - tror det var på Mässsan i Gbg - så visst kommer minnen på en och samma gång.

2017-02-12 @ 19:38:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0