Duell: Bästa Beatles-omslag

Sextiotalet var inte bara musik, även om den förblir det viktigaste. Den var så bra att det skulle dröja innan andra saker som förpackningar i form av skivomslag blev viktiga. Ärligt talat såg vårt favoritdecennium ganska så många rikrigt fula skivomslag.

Men det fanns många minnesvärda och frågan denna gång blir: Vilket är Beatles snyggaste skivomslag? Man tänker nog i första hand på LP-skivorna med för att ge Lars lite mer än bara 11 alternativ skirver jag "omslag" utan "LP" före i titeln, såhan kan fundera över omslagen till 45varvarna också.

Men jag nöjer mig med 33varvarna. Stg Pepperomslaget är ju ett av de mest klassiska som finns och uppföljningen med vita dubbel-LPn magnifik. Många andra kan glömmas.

Men min favorit är gruppens andra LP, With the Beatles. Finns det överhuvudtaget ett tuffare foto av ett ungt, hungrigt band som bara har en karriärväg, uppåt? Målmedvetna, samlade uttryck. "Försökt slå oss om ni kan".

Två färger räcker, svart och vitt. Snyggt placerade skuggor. Att Ringo är nedanför de andra verkar inte ha någon symbolisk betydelse. Placeringen av de fyra ansiktena känns bara rätt.

Ett omslag utan detaljer och krångel men som ändå tycks säga så mycket. Jag vet att The Shadows på sin andra LP hade en motsvarande idé, det är bara det att Beatlesomslaget är så många gånger snyggare.

Titta och njut. varsågod Lars. Din tur.

Per


Kul valt tema för en duell, Per. Beatles var ju först också med att lyfta omslaget till en del av den totala upplevelsen. Mitt förslag blir det omslag som gjordes till deras kanske bästa LP, Revolver. Jag kan inte bestämma mig om den eller Rubber soul är bäst…

Omslaget med sin grafiska karaktäristik är som bekant gjort av Klaus Voorman, Beatlarnas gamle kompis från Tysklandstiden. Klaus var ju en multiartist vars talang sträckte sig från det musikaliska till det bildmässiga och jag tycker omslaget som är en kombination av teckning och collage (bilderna är tagna av fotografen Robert Whitaker, inte av Klaus) tog steget från det rent avbildande till det konstnärliga. Jag tycker att bilderna av Beatlarna känns väldigt nära och nakna. Nästan utlämnande.

Parentetiskt kan tilläggas att namnet på LP:n var långt ifrån självklar. Det fanns många förslag, ”Pendelum” var ett, ”Four sides of the of the Eternal Triangel” ett annat (Lennon förstås) och ”Beatles safari” ett tredje. Roligast var nog Ringos förslag, ”After geography” som en liten blinkning till Rolling Stones nyligen utgivna ”Aftermath”.

Klaus signerade omslaget på flera sätt, bland annat med sin namnteckning – kan du hitta den?



Lars



Kommentarer
Postat av: Tom

Mina favoriter är King Crimson, den där i rött och blått och en indian i helskrud, där bandet hett nåt i stil med Halfbreed. Skivan försvann från mina numera sålda samlingar och jag lycas inte hitta den på nätet i nåon form. Synd för det var härliga gitarrsolon. Möjligen kommer jag ihåg namnet fel.



Av Betles- omslagen gillar jag Abbey road bäst; måhända har det med yrkesval att göra.



2011-01-30 @ 13:27:23
Postat av: Tom

Keef Hartley band ska det vara. Nu hittade jag namnet äntligen

2011-01-30 @ 13:32:05
Postat av: Per

Har inte den LPn, Tom. Måste kolla in den.

Per

2011-01-30 @ 19:25:22
Postat av: Jan Malmberg

Kul att duellera om bästa omslag, frågan är bara vem som ska avgöra vinnare i duellen?



argumenten för bästa omslag kan säkert göras till en lång lista, jag har dock en annan vinkling i frågan och det rör vilket LP-omslag som haft störst genomslag? Genomslag kan givetvis tolkas och det är fritt att tolka på, min favorit i detta sammanhang är tveklöst det vita albumet

2011-01-30 @ 19:35:10
Postat av: Per

Jan - du och alla läsare är våra domare. Omslaget med största genomslaget måste vara Stg Pepper. Det vita var en idealisk uppföljare - vilken kontrast!

2011-02-01 @ 20:16:09
Postat av: Lars

Och Beatles for sale är väl, tillsammans med omslaget till Abbey Rd,det mest tolkade. Det sägs spegla ett pressat band som tröttnat på den komersiella hårdlanseringen och det tuffa turnélivet. De lite tomma blickarna på omslaget och den cyniska titeln kanske pekar åt det hållet?

2011-02-02 @ 08:11:28
Postat av: Tom

Upptäckte just att mitt inlägg kräver förtydliganden. King Crimson är fortfarande en favorit och i blått o rött men Keef Hartley band är indianen i helskrud. Någon mening föll visst bort där

2011-02-06 @ 17:59:26
Postat av: Per

Tom: DFå måste nästan ta med dig skivorna någon gång - kan vi ordna lyssnarafton på 24timmars i mars??

Per

2011-02-08 @ 21:49:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0